17/12/14

Η Εκκλησία ως το ζωντανό Σώμα του Χριστού - Γ΄ Γενική Ιερατική Σύναξη στη Μητρόπολη Δημητριάδος

Η Εκκλησία ως το ζωντανό Σώμα του Χριστού - Γ΄ Γενική Ιερατική Σύναξη στη Μητρόπολη Δημητριάδος

 

Πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλίας η 3η Γενική Ιερατική Σύναξη της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος, για το τρέχον Ιεραποστολικό έτος. Στο πλαίσιο του γενικού θέματος της φετινής χρονιάς, που είναι «Ιησούς Χριστός, χθες και σήμερον ο αυτός και εις τους αιώνας», η εν λόγω Σύναξη εξέτασε το επιμέρους θέμα «Εγώ ήλθον ίνα ζωήν έχωσιν και περισσόν έχωσιν».
Πρώτος ομιλητής ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Σισανίου & Σιατίστης κ. Παύλος, ο οποίος μίλησε με θέμα «Η εμπειρία της Εκκλησίας ως του ζωντανού Σώματος του Χριστού».
Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε, αρχικώς, στην αλήθεια περί του προσώπου του Χριστού, όπως την εξέφρασε ο Απόστολος Πέτρος, εν ονόματι των Μαθητών, μια αλήθεια και μια πίστη που συνιστά την πίστη, την αίσθηση και την εμπειρία της Εκκλησίας. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στον Χριστό ως το κλειδί που ερμηνεύει την ιστορία. Ακόμα και όσοι Τον αρνούνται, ουσιαστικά Τον ομολογούν. Οι επιθέσεις τους στο πρόσωπό Του δείχνουν ότι ο Χριστός είναι κύριος της ιστορίας.
Ακολούθως, ο κ. Παύλος τόνισε ότι η ενσάρκωση και η επί γης παρουσία του Χριστού είναι σκάνδαλο για τα ανθρώπινα δεδομένα. Σκάνδαλο είναι η Γέννησή Του, σκάνδαλο η Υπαπαντή, σκάνδαλο η παρουσία του δωδεκαετούς Χριστού στο Ναό, σκάνδαλο η Βάπτισή Του, σκάνδαλο η δημόσια συνομιλία του με μια γυναίκα και μάλιστα αλλοεθνή, σκάνδαλο η ανατροπή των πάγκων στο Ναό, σκάνδαλο τα θαύματά Του.
Τελικά, ο Χριστός «ήλθε ίνα ζωήν έχωμεν και περισσόν έχωμεν!!!». Συγκρούστηκε με τον θάνατο, για να μας ελευθερώσει απ' αυτόν και να μας χαρίσει ζωή. Γι' αυτό και οι προσβολές του προσώπου του Χριστού δεν είναι τυχαίες, ούτε αποσκοπούν στον Χριστό. Στόχος δεν είναι ο Θεός, αλλά ο άνθρωπος, από τον οποίο θέλουν να αφαιρέσουν τη ζωή.
Όπως σημείωσε ο Σεβ. κ. Παύλος, η Εκκλησία, ως Σώμα Χριστού, επιβεβαιώνει και φανερώνει αυτή τη ζωή στα πρόσωπα των Αγίων, ενώ η εμπειρία της, ως του ζωντανού Σώματος του Χριστού, είναι η Θεία Λειτουργία, εκεί όπου βιώνεται εμπειρικά ολόκληρος ο Χριστός και πραγματώνεται η Βασιλεία Του. Βέβαια, αυτή η εμπειρία, για τον καθένα, εξαρτάται από την καθαρότητα της καρδιάς του. Η αποδοχή, εν απλότητι, της οδού του Κυρίου είναι η θύρα της βιώσεως της Εκκλησίας, ως το Ζωντανό Σώμα του Χριστού, του Οποίου εμείς είμαστε ζωντανά μέλη.
Δεύτερος ομιλητής ήταν ο Αρχιμ. Δανιήλ Αεράκης, Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Νικαίας, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Το απολυτρωτικό έργο του Χριστού κατά τον Απόστολο Παύλο. Κατάργηση της αμαρτίας και θανάτου - δικαίωση και σωτηρία του ανθρώπου»
Ο π. Δανιήλ επεσήμανε ότι «το μήνυμα των Χριστουγέννων είναι μήνυμα απολυτρώσεως... αν ως απολύτρωση νοούμε κυρίως τη δικαίωση, τότε για τη δικαίωση μας μιλάει ο μεγάλος Απόστολος... Η λέξις «δικαιοσύνη» στη γλώσσα του Απ. Παύλου έχει τρεις σημασίες: η πρώτη, η καθαρά νομική, υποκρύπτει την απονομή του δικαίου και της δικαιοσύνης. Η δεύτερη, η ηθική, δηλώνει την αρετή συλλήβδην και η τρίτη, η Χριστολογική, φανερώνει την σωτηρία, την απολύτρωση...». Κατ' αυτήν «αποκαλύφθηκε ο τρόπος, που ο αμαρτωλός, ο παραβάτης του νόμου, όχι μόνο δεν τιμωρείται, αλλά και δικαιώνεται και σώζεται και γίνεται κληρονόμος της Βασιλείας του Θεού. Ο τρόπος είναι η δικαιοσύνη του Θεού εν Χριστώ Ιησού...».
Ο ομιλητής παρατήρησε ότι «προτού να δημιουργηθεί ο κόσμος και ο άνθρωπος, τότε που μόνο ο Θεός εν Τριάδι υπήρχε, σχεδίασε την απολύτρωσή μας! Αυτό είναι ανέκφραστο μυστήριο. Πρόκειται για την άρρητη δωρεά της αγάπης του Θεού... Η εκπλήρωσις του σχεδίου της ενσάρκου οικονομίας έγινε, βεβαίως, σε κάποια χρονική στιγμή, αλλά το σχέδιο είναι προαιώνιο...»
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο π. Δανιήλ τόνισε ότι «η δικαίωσις, η λύτρωσις, προσφέρεται σε όλους τους ανθρώπους, όχι αν έχουν τον νόμο, αλλ' αν έχουν την πίστη στον Ιησού Χριστό... η δικαίωσις είναι κυρίως δώρο του Θεού. Αυτό δε σημαίνει ότι κανείς άλλος δεν εισφέρει... εισφέρει και κάθε άνθρωπος, αφού, προκειμένου να σωθεί, οφείλει να δώσει την ολόθερμη πίστη του... Η δικαίωσις, ως δώρο του Θεού, δεν αποκλείει κανένα. Είναι η αγάπη του θεού χωρίς σύνορα, είναι υπερεθνική, υπερθρησκευτική, απέραντη...».
Στη συνέχεια, ο ομιλητής προσδιόρισε το περιεχόμενο της πίστης, που οδηγεί στην δικαίωση. «Η συγκεκριμένη πίστις, στο συγκεκριμένο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Μια οποιαδήποτε θρησκευτική πίστις είναι δυνατόν να είναι πλαστό εισιτήριο. Ο Ιησούς Χριστός είναι το πιστευόμενο πρόσωπο. Όποιος δεν πιστεύει σωστά στον Ιησού Χριστό... αυτός δεν σώζεται, έστω κι αν έχει πίστη σε χιλιάδες θρησκευτικά αντικείμενα και θαύματα!» Ο π. Δανιήλ μίλησε, ακόμα, για τον πειρασμό της «αυτοσωτηρίας, η οποία αποκλείεται!... Δεν υπάρχει ιδιωτικός τρόπος σωτηρίας, ούτε προσωπικός, ούτε ατομικός. Ένας είναι ο τρόπος της σωτηρίας: Η Κοινωνία του Χριστού...».
Ολοκληρώνοντας, ομιλητής τόνισε ότι «Ο Χριστός είναι η απολύτρωσή μας. Με το Αίμα Του σφραγίζει το εισιτήριο της τελικής μας απολυτρώσεως. Τώρα έχουμε εν δυνάμει λυτρωθεί. Έχουμε τη δυνατότητα να λυτρωθούμε..., όπως έχουμε και τη δυνατότητα να χαθούμε... Εκείνο που μας χειραγωγεί στο δρόμο της σωτηρίας είναι το Πνεύμα το Άγιον... ας μη Το πικραίνουμε με τις αμαρτίες και τα πάθη μας...».

Ακολούθησε εκτενής συζήτηση επί των εισηγήσεων και η σύνοψη των συμπερασμάτων από τον Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο.