Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες - Κηρύγματα 20-22 Νοεμβρίου 2015. Κυριακή Θ΄Λουκά
O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος, την Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2015, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στην πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Θεοτόκου στα Καμπιά. Την Κυριακή, 22 Νοεμβρίου 2015, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος στο συνοικισμό Στρόβολος 2. Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, ο Μακαριώτατος, θα χειροτονήσει σε πρεσβύτερο τον διάκονο Ιορδάνη Ιορδάνου.
Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος
την Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2015, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την
ακολουθία του Εσπερινού στον Ιερό Ναό Παναγίας Ευαγγελιστρίας στην
Παλουριώτισσα. Την επομένη το πρωΐ, θα λειτουργήσει και κηρύξει στην
πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Θεοτόκου στα Καμπιά.
Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος
την την Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2015, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά
την ακολουθία του Εσπερινού στο πανηγυρίζον παρεκκλήσιον που βρίσκεται
στον περίβολο του Λυκείου Κύκκου Α’ στην Έγκωμη.
Ο Πανοσιολογιώτατος Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Αποστόλου Βαρνάβα Αρχιμανδρίτης Ιωάννης
την Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2015, θα προστεί της ακολουθίας του
Εσπερινού στον Ιερό Ναό Παναγίας του Τράχωνα στο Στρόβολο. Την επομένη
το πρωΐ, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον ίδιο Ιερό Ναό.
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,
17 Νοεμβρίου 2015
17 Νοεμβρίου 2015
*********************************************
Ευαγγελικό Ανάγνωσμα (Λουκ. ιβ΄, 16-21)
Πρωτότυπο Κείμενο
16 Εἶπεν ὁ Κύριος τήν παραβολὴν
ταύτην· ἀνθρώπου τινὸς πλουσίου εὐφόρησεν ἡ χώρα· 17 καὶ διελογίζετο ἐν
ἑαυτῷ λέγων· τί ποιήσω, ὅτι οὐκ ἔχω ποῦ συνάξω τοὺς καρπούς μου; 18 καὶ
εἶπε· τοῦτο ποιήσω· καθελῶ μου τὰς ἀποθήκας καὶ μείζονας οἰκοδομήσω, καὶ
συνάξω ἐκεῖ πάντα τὰ γενήματά μου καὶ τὰ ἀγαθά μου, 19 καὶ ἐρῶ τῇ ψυχῇ
μου· ψυχή, ἔχεις πολλὰ ἀγαθὰ κείμενα εἰς ἔτη πολλά· ἀναπαύου, φάγε, πίε,
εὐφραίνου. 20 εἶπε δὲ αὐτῷ ὁ Θεός· ἄφρον, ταύτῃ τῇ νυκτὶ τὴν ψυχήν σου
ἀπαιτοῦσιν ἀπὸ σοῦ· ἃ δὲ ἡτοίμασας τίνι ἔσται; 21 οὕτως ὁ θησαυρίζων
ἑαυτῷ, καὶ μὴ εἰς Θεὸν πλουτῶν. ταῦτα λέγων ἐφώνει· ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν
ἀκουέτω.
Aπόδοση στη νεοελληνική
Εἶπεν ὁ Κύριος τὴν ἑξῆς παραβολή:
«Ἑνὸς ἀνθρώπου πλουσίου τὰ χωράφια
ἔφεραν ἐσοδείαν μεγάλην καὶ ἐσκέπτετο μέσα του, «Τί νὰ κάνω, ἐπειδὴ δὲν
ἔχω ποὺ νὰ συγκεντρώσω τοὺς καρπούς μου;» καὶ εἶπε, «Αὐτὸ θὰ κάνω: θὰ
κατεδαφίσω τὶς ἀποθῆκες μου καὶ θὰ κτίσω μεγαλύτερες καὶ θὰ συγκεντρώσω
ἐκεῖ ὅλα τὰ γεννήματά μου καὶ τὰ ἀγαθά μου, καὶ θὰ πῶ εἰς τὴν ψυχήν μου,
Ψυχή, ἔχεις πολλὰ ἀγαθά, γιὰ πολλὰ χρόνια· ἀναπαύσου, φάγε, πίε,
εὐφραίνου». Ὁ Θεὸς ὅμως τοῦ εἶπε, «Ἀνόητε, αὐτὴν τὴν νύχτα ζητοῦν ἀπὸ σὲ τὴν ψυχήν σου. Ἐκεῖνα δὲ ποὺ ἐτοίμασες, ποιὸς θὰ τὰ πάρῃ;». Αὐτὰ παθαίνει ἐκεῖνος ποὺ θησαυρίζει διὰ τὸν ἑαυτόν του καὶ δὲν φροντίζει νὰ γίνῃ πλούσιος ὡς πρὸς τὸν Θεόν».
ΚΥΡΙΑΚΗ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015 – Θ΄ ΛΟΥΚΑ
(Λουκ. ιβ΄ 16-21) (Εφεσ. δ΄ 1-7)
(Λουκ. ιβ΄ 16-21) (Εφεσ. δ΄ 1-7)
Πλήρωμα ζωής
«Άφρον, ταύτη τη νυκτί την ψυχήν σου
απαιτούσιν από σου, α δε ητοίμασας τίνι έσται; Ούτως ο θησαυρίζων εαυτώ,
και μή εις Θεόν πλουτών».
Η σημερινή ευαγγελική παραβολή είχε
σαν αφορμή τη φιλονικία δύο αδελφών πάνω σε κληρονομικά ζητήματα. Ο
Κύριος γνώριζε ότι και οι δυο τους είχαν κυριευθεί από το φοβερό πάθος
της πλεονεξίας. Για να βοηθήσει λοιπόν όλους μας να αποφύγουμε την
αδυναμία αυτή, μάς πρόσφερε την παραβολή του άφρονος πλουσίου, με τα
τόσο ζωηρά αλλά και διδακτικά μηνύματα και νοήματα.
Η υποδούλωση στην ύλη
Στη συγκεκριμένη παραβολή βλέπουμε ότι
ο Χριστός δεν κάνει λόγο για τον πλούτο, αλλά για την πλεονεξία του
πλουσίου, η οποία τον οδήγησε στην αφροσύνη. Η πλεονεξία είναι πάθος
φοβερό που εμπλέκει τον άνθρωπο στα πλοκάμια της αμαρτίας. Τον
εγκλωβίζει στα όρια της ειδωλολατρίας και τον καθιστά εντελώς
ανελεύθερο. Είναι μάλιστα το κυριότερο αίτιο όλων των κοινωνικών
προβλημάτων. Ο απ. Παύλος απαριθμώντας τις διάφορες αμαρτωλές
καταστάσεις του ανθρώπου σταματά ειδικότερα στην πλεονεξία,
χαρακτηρίζοντάς την ως ειδωλολατρία. Αυτό σημαίνει ότι με την πλεονεξία
θέτει κάποιος τον εαυτό του εκτός της πραγματικότητας της Εκκλησίας.
Και όμως, η αγάπη του Θεού έταξε τον
άνθρωπος να είναι κυρίαρχος και διαχειριστής των υλικών αγαθών. Η
απομάκρυνσή του όμως από αυτή την αγάπη, τον έσπρωξε να αποκόψει την
ύπαρξη του από το Δημιουργό του και να εξαρτά απόλυτα τη ζωή του από τα
υλικά αγαθά. Με αυτό τον τρόπο βλέπουμε πως η αμαρτία εκδηλώνεται ως
ασθένεια της βουλήσεως που προκαλεί σοβαρές διαταραχές στις σχέσεις του
ανθρώπου με το Θεό, με το συνάνθρωπό του, αλλά και με τα αγαθά της
δημιουργίας. Είναι πολύ χαρακτηριστικό ένα παράδειγμα που θα μπορούσαμε
να παραθέσουμε. Στα χέρια του σωστού ανθρώπου το σίδερο γίνεται αλέτρι,
ένα πολύ χρήσιμο μηχάνημα για την καλλιέργεια των χωραφιών. Στα χέρια
όμως του αμαρτωλού ανθρώπου μπορεί να μετατραπεί σε φονικό όργανο που
σκοτώνει. Το ίδιο γίνεται με τα χρήματα και τον πλούτο. Η χρήση τους
κινείται μέσα στα όρια της αγάπης του Θεού, ενώ η κατάχρησή τους
συνδέεται με την αμαρτία και τα πάθη.
Πλούτος και φτώχεια
Μια σημαντική διάσταση που θα πρέπει
να προσέξουμε είναι ότι η πλεονεξία μόνο στη σφαίρα των ψευδαισθήσεων
δίνει την αίσθηση της επάρκειας και της πληρότητας. Αντίθετα, η παρουσία
της αποκαλύπτει φτώχεια, κενά και ελλείψεις. Ο πλούσιος της παραβολής
είχε τόσα αγαθά, αλλά ήταν ανήσυχος και ταραγμένος: «Τί να κάνω; Έχω
τόσα αγαθά και δεν έχω που να τα μαζέψω». Όλες αυτές οι μέριμνες, οι
ανησυχίες, οι φροντίδες και οι αγωνίες φθείρουν τελικά τον άνθρωπο και
ψυχικά και σωματικά. Αντίθετα, ισχυρό είναι το παράδειγμα που μπορεί να
μας δίνουν φτωχοί άνθρωποι που η καρδιά τους όμως είναι γεμάτη υπομονή
και αγάπη: «Δόξα τω Θεώ», λένε εκ βάθους καρδίας. Και έτσι τους βλέπουμε
με μεγάλες αντοχές να πλουτίζουν μέσα από την ολιγάρκειά τους.
Όταν μάθει ο άνθρωπος να ελέγχει τις
απαιτήσεις του, τότε γίνεται αυτάρκης και αποφεύγει την πλεονεξία. Στην
αντίπερα όχθη ο πλεονέκτης επιζητεί ολοένα και περισσότερα για τον εαυτό
του, αφήνοντάς τον συνεχώς ανικανοποίητο. Γι΄ αυτό, άλλωστε, και ο
Απόστολος Παύλος μας συμβουλεύει: «Νεκρώσατε τα μέλη υμών... και την
πλεονεξίαν, ήτις εστίν ειδωλολατρία».
Η αφροσύνη
Ο πλεονέκτης αναζητεί την ευτυχία στα
υλικά αγαθά. Στην πραγματικότητα όμως εμφανίζεται σαν μια διαταραγμένη
προσωπικότητα, που κυριεύεται ολοένα και περισσότερο από ανησυχία, φόβο,
αγωνία και άγχος. Είναι εδώ ακριβώς που βλέπουμε να επιχειρείται ένα
αναποδογύρισμα στην όλη πορεία της φυσικής δημιουργίας. Ανταλλάσσουμε το
Θεό – Δημιουργό με τα δημιουργήματα. Αυτή η αλλοίωση είναι «παρά
φύσιν». Γι αυτό και η λατρεία της φύσεως που συνιστά στάση
ειδωλολατρίας, οδηγεί στην αυτοκαταστροφή και κυρίως σε μια απειλητική
οικολογική αναστάτωση, τις παρενέργειες της οποίας γευόμαστε με τον πιο
οδυνηρό τρόπο στις μέρες μας.
Η υπέρβαση
Με τη σημερινή παραβολή, ο Κύριος μας
εισάγει σε μια προοπτική που τη χαρακτηρίζει η υπέρβαση. Ο άνθρωπος δεν
αντιμετωπίζει το θάνατο με τα χρήματα και τα υλικά αγαθά. Η αυτονόμησή
τους παραπέμπει σε σπέρματα της φθοράς. Γι΄ αυτό και ο άνθρωπος, όταν
πεθαίνει, ούτε και αυτό το σώμα του δεν παίρνει μαζί του. Το
εμπιστεύεται στη γη μέχρι τη Δευτέρα Παρουσία και την ανάσταση των
νεκρών.
Όλες αυτές τις αλήθειες υπενθυμίζει ο
Κύριος στον πλούσιο της παραβολής, όταν του λέει: «Άφρων, ταύτη τη νυκτί
την ψυχήν σου απαιτούσιν από σου, α δε ητοίμασας τίνι έσται;» Ο Χριστός
με την αγάπη Του θέλει να μας κρατήσει κοντά του για να μετέχουμε της
κοινωνίας του Παραδείσου. Γι΄ αυτό και μας προειδοποιεί: «ίνα μή
υπνώσωμεν εν αμαρτίαις εις θάνατον. Γρηγορείτε ουν, ότι ούκ οίδατε ποία
ώρα ο Κύριος υμών έρχεται».
Αγαπητοί αδελφοί, ο Κύριος μέσα από
την αγάπη της Εκκλησίας του μας προσκαλεί για να εγκολπωθούμε τους
αληθινούς θησαυρούς που συνιστούν τον «κατά Θεό πλούτο». Η αγάπη και η
ελεημοσύνη, ως αντίδοτα της πλεονεξίας, δίδουν τη δυνατότητα και
διευρύνουν απεριόριστα τους ορίζοντες για την κυκλοφορία της αγάπης του
Θεού στους ανθρώπους. Σ΄ αυτήν ακριβώς την ευλογημένη προοπτική, ο
άνθρωπος γεμίζει με το πλήρωμα της ζωής του Θεού. Γεύεται της
μακαριότητας της αιώνιας και αληθινής ζωής.
Χριστάκης Ευσταθίου, Θεολόγος
Αποστολικό Ανάγνωσμα (Εφεσ. β΄, 14-22)
Πρωτότυπο Κείμενο
1 Αδελφοί, παρακαλώ οὖν ὑμᾶς ἐγὼ ὁ
δέσμιος ἐν Κυρίῳ ἀξίως περιπατῆσαι τῆς κλήσεως ἧς ἐκλήθητε, 2 μετὰ πάσης
ταπεινοφροσύνης καὶ πρᾳότητος, μετὰ μακροθυμίας, ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν
ἀγάπῃ, 3 σπουδάζοντες τηρεῖν τὴν ἑνότητα τοῦ Πνεύματος ἐν τῷ συνδέσμῳ
τῆς εἰρήνης. 4 ἓν σῶμα καὶ ἓν Πνεῦμα, καθὼς καὶ ἐκλήθητε ἐν μιᾷ ἐλπίδι
τῆς κλήσεως ὑμῶν· 5 εἷς Κύριος, μία πίστις, ἓν βάπτισμα· 6 εἷς Θεὸς καὶ
πατὴρ πάντων, ὁ ἐπὶ πάντων, καὶ διὰ πάντων, καὶ ἐν πᾶσιν ἡμῖν. 7 ῾Ενὶ δὲ
ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ.
Απόδοση στη νεοελληνική
Αδελφοί, σας παρακαλώ εγώ ο
φυλακισμένος για το όνομα του Κυρίου, να φερθείτε στη ζωή σας αντάξια με
το όνομα και την τιμητική θέση, πού σας έδωσε ο Θεός, γεμάτοι
ταπεινοφροσύνη και πραότητα και μακροθυμία· να σηκώνετε ο ένας του άλλου
τα ελαττώματα με αγάπη και να φροντίζετε με κάθε τρόπο να έχετε μεταξύ
σας την ενότητα του Αγίου Πνεύματος μέσα στο σύνδεσμο της ειρήνης. Να
είσαστε ένα και να έχετε ένα φρόνημα καθώς και δεχθήκατε το κάλεσμα του
Θεού με μιαν ελπίδα. Ένας και για όλους μας είναι ό Κύριος, μία είναι η
πίστη- ένα είναι το βάπτισμα-ένας είναι ο Θεός και πατέρας όλων, εκείνος
πού είναι πάνω απ΄ όλα και μέσα σε όλους μας. Στον καθένα μας δόθηκε η
χάρη, σύμφωνα με το μέτρο, πού έχει ο Χριστός, όταν μοιράζει τα
χαρίσματα Του.