Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες - Κηρύγματα 30 Ιανουαρίου - 2 Φεβρουαρίου 2016. Κυριακή ΙΕ΄ Λουκά
Ο Μακαριώτατος
Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος την Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2016,
θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Ακροπόλεως.
Ακολούθως, ο Μακαριώτατος, θα προστεί του Μνημοσύνου του αειμνήστου
πατρός Σπυρίδωνος Δημοσθένους. Τη Δευτέρα, 1η Φεβρουαρίου 2016, θα
χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον
πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Παναγίας Χρυσαλινιωτίσσης στη Λευκωσία.
Ο Θεοφιλέστατος
Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος το Σάββατο, 30 Ιανουαρίου 2016, θα
λειτουργήσει στον Καθεδρικό Ναό Αγίου Ιωάννη στη Λευκωσία. Την Τρίτη, 2
Φεβρουαρίου 2016, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό
Ναό Παναγίας Χρυσαλινιωτίσσης στη Λευκωσία.
Ο Θεοφιλέστατος
Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος την Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2016, θα
χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στο ιερό
Παρεκκλήσιον Παναγίας της Τήνου του Γυμνασίου και Λυκείου
Παλουριωτίσσης. Την Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2016, θα λειτουργήσει και
κηρύξει στον Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέου στο Πλατύ Αγλαντζιάς. Τη
Δευτέρα, 1 Φεβρουαρίου 2016, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την
ακολουθία του Εσπερινού στον Ιερό Ναό Παναγίας Ευαγγελίστριας και
ακολούθως, θα ψαλεί η Παράκληση ενώπιον της εικόνας της Υπεραγίας
Θεοτόκου, της Οδηγήτριας της Κυθρέας. Την επομένη, 2 Φεβρουαρίου 2016,
θα λειτουργήσει και κηρύξει στον ίδιο Ιερό Ναό.
Ο
Πανοσιολογιώτατος Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Αποστόλου Βαρνάβα
Αρχιμανδρίτης Ιωάννης την Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2016, θα λειτουργήσει
και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου (Μετόχιον Ιεράς Μονής Αποστόλου
Βαρνάβα) στη Λευκωσία.
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,
27 Ιανουαρίου 2016
27 Ιανουαρίου 2016
*********************************
Ευαγγελικό Ανάγνωσμα (Λουκ. ιθ΄, 1-10)
Πρωτότυπο Κείμενο:
1 Καὶ εἰσελθὼν
διήρχετο τὴν Ἱεριχώ· 2 καὶ ἰδοὺ ἀνὴρ ὀνόματι καλούμενος Ζακχαῖος, καὶ
αὐτὸς ἦν ἀρχιτελώνης, καὶ οὗτος ἦν πλούσιος, 3 καὶ ἐζήτει ἰδεῖν τὸν
Ἰησοῦν τίς ἐστι, καὶ οὐκ ἠδύνατο ἀπὸ τοῦ ὄχλου, ὅτι τῇ ἡλικίᾳ μικρὸς ἦν.
4 καὶ προδραμὼν ἔμπροσθεν ἀνέβη ἐπὶ συκομορέαν, ἵνα ἴδῃ αὐτόν, ὅτι
ἐκείνης ἤμελλε διέρχεσθαι. 5 καὶ ὡς ἦλθεν ἐπὶ τὸν τόπον, ἀναβλέψας ὁ
Ἰησοῦς εἶδεν αὐτὸν καὶ εἶπε πρὸς αὐτόν· Ζακχαῖε, σπεύσας κατάβηθι·
σήμερον γὰρ ἐν τῷ οἴκῳ σου δεῖ με μεῖναι. 6 καὶ σπεύσας κατέβη, καὶ
ὑπεδέξατο αὐτὸν χαίρων. 7 καὶ ἰδόντες πάντες διεγόγγυζον λέγοντες ὅτι
παρὰ ἁμαρτωλῷ ἀνδρὶ εἰσῆλθε καταλῦσαι. 8 σταθεὶς δὲ Ζακχαῖος εἶπε πρὸς
τὸν Κύριον· ἰδοὺ τὰ ἡμίση τῶν ὑπαρχόντων μου, Κύριε, δίδωμι τοῖς
πτωχοῖς, καὶ εἴ τινός τι ἐσυκοφάντησα, ἀποδίδωμι τετραπλοῦν. 9 εἶπε δὲ
πρὸς αὐτὸν ὁ Ἰησοῦς ὅτι σήμερον σωτηρία τῷ οἴκῳ τούτῳ ἐγένετο, καθότι
καὶ αὐτὸς υἱὸς Ἀβραάμ ἐστιν. 10 ἦλθε γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ζητῆσαι
καὶ σῶσαι τὸ ἀπολωλός.
Απόδοση στη Νεοελληνική:
Εκείνο τον καιρό
περνούσε ο Ιησούς μέσα από την Ιεριχώ. Και να ένας άνθρωπος που τον
έλεγαν Ζακχαίο και αυτός ήταν αρχιτελώνης και επομένως πλούσιος. Και
ζητούσε να δει τον Ιησού ποιος είναι και δεν μπορούσε, εξαιτίας του
κόσμου και επειδή ήταν μικρόσωμος. Έτρεξε λοιπόν μπροστά και ανέβηκε σε
μια συκομουριά για να τον δει, γιατί από ΄κει θα περνούσε. Και μόλις
ήλθε σ΄ εκείνο το μέρος, σήκωσε τα μάτια του ο Ιησούς και τον είδε και
του είπε˙ Ζακχαίε, κατέβα γρήγορα, γιατί σήμερα πρέπει να μείνω στο
σπίτι σου. Και ο Ζακχαίος κατέβηκε αμέσως και υποδέχτηκε τον Ιησού με
χαρά. Όλοι τότε που το είδαν τούτο εγόγγυζαν και έλεγαν πως μπήκε να
φιλοξενηθεί στο σπίτι ενός αμαρτωλού ανθρώπου. Ο Ζακχαίος όμως στάθηκε
μπροστά στον Ιησού και του είπε˙ «Να τα μισά από τα υπάρχοντα μου,
Κύριε, τα δίνω στους φτωχούς˙ και αν τύχει και έκλεψα κανενός του το
δίνω πίσω τετραπλάσιο». Τότε του είπε ο Ιησούς˙ «Σήμερα έγινε σωτηρία σε
τούτο το σπίτι, γιατί και αυτός είναι παιδί του Αβραάμ. Γιατί ο υιός
του ανθρώπου ήλθε για να ψάξει να βρει και να σώσει τους χαμένους».
Αποστολικό Ανάγνωσμα (Α΄Τιμ. δ΄ 9–15)
Πρωτότυπο Κείμενο:
Τέκνον Τιμόθεε,
πιστὸς ὁ λόγος καὶ πάσης ἀποδοχῆς ἄξιος· εἰς τοῦτο γὰρ καὶ κοπιῶμεν καὶ
ὀνειδιζόμεθα, ὅτι ἠλπίκαμεν ἐπὶ Θεῷ ζῶντι, ὅς ἐστι σωτὴρ πάντων
ἀνθρώπων, μάλιστα πιστῶν. Παράγγελλε ταῦτα καὶ δίδασκε. Μηδείς σου τῆς
νεότητος καταφρονείτω, ἀλλὰ τύπος γίνου τῶν πιστῶν ἐν λόγῳ, ἐν
ἀναστροφῇ, ἐν ἀγάπῃ, ἐν πνεύματι, ἐν πίστει, ἐν ἁγνείᾳ. Ἕως ἔρχομαι
πρόσεχε τῇ ἀναγνώσει, τῇ παρακλήσει, τῇ διδασκαλίᾳ. Μὴ ἀμέλει τοῦ ἐν σοὶ
χαρίσματος, ὃ ἐδόθη σοι διὰ προφητείας μετὰ ἐπιθέσεως τῶν χειρῶν τοῦ
πρεσβυτερίου. Ταῦτα μελέτα, ἐν τούτοις ἴσθι, ἵνα σου ἡ προκοπὴ φανερὰ ᾖ
ἐν πᾶσιν.
Απόδοση στη Νεοελληνική:
Απόδοση στη Νεοελληνική:
Τέκνον Τιμόθεε,
ἀξιόπιστα εἶναι τὰ λόγια αὐτὰ καὶ ἄξια πλήρους ἀποδοχῆς. Διὰ τοῦτο καὶ
κοπιάζομεν καὶ ὀνειδιζόμεθα, διότι ἔχομεν τὴν ἐλπίδα μας εἰς Θεὸν
ζωντανόν, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ Σωτὴρ ὅλων τῶν ἀνθρώπων, μάλιστα τῶν πιστῶν.
Αὐτὰ νὰ παραγγέλλῃς καὶ νὰ διδάσκῃς. Ἂς μὴ σὲ καταφρονῇ κανεὶς ἐπειδὴ
εἶσαι νέος, ἀλλὰ γίνου παράδειγμα διὰ τοὺς πιστούς, εἰς τὴν ὁμιλίαν, εἰς
τὴν συμπεριφοράν, εἰς τὴν ἀγάπην, εἰς τὸ πνεῦμα, εἰς τὴν πίστιν, εἰς
τὴν ἁγνότητα. Ἔως ὅτου ἔλθω προσηλώσου εἰς τὴν ἀνάγνωσιν, τὸ κήρυγμα,
τὴν διδασκαλίαν. Μὴ παραμελῇς τὸ χάρισμα ποὺ εἶναι μέσα σου, καὶ σοῦ
ἐδόθηκε διὰ προφητείας ὅταν τὸ πρεσβυτέριον σοῦ ἐπέθεσε τὰ χέρια. Αὐτὰ
νὰ μελετᾷς, μὲ αὐτὰ νὰ ζῇς διὰ νὰ εἶναι φανερὴ ἡ πρόοδός σου εἰς ὅλους.
********************************************
ΚΥΡΙΑΚΗ 31 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016
ΙΕ΄ ΛΟΥΚΑ (ΖΑΚΧΑΙΟΥ)
(Λουκ. ιθ΄ 1-10) (Α΄ Τιμ. δ΄ 9-15)
ΙΕ΄ ΛΟΥΚΑ (ΖΑΚΧΑΙΟΥ)
(Λουκ. ιθ΄ 1-10) (Α΄ Τιμ. δ΄ 9-15)
Αγιασμένες ενατενίσεις
«Και εζήτει ιδείν τον Ιησούν τις εστί…»
Η πορεία διά μέσου της μετάνοιας καταξιώνει τον άνθρωπο σε πνευματικές κορυφογραμμές. Ακριβώς, σ΄ αυτή τη χρονική στιγμή η Εκκλησία προβάλλοντας το παράδειγμα του Ζακχαίου, στέλνει το πιο ισχυρό μήνυμα στον άνθρωπο. Όσο και αν έχει πέσει στη ζωή του, όσο και αν βιώνει την τραγική οδύνη στο χώρο της αμαρτίας, όσο κι αν βρίσκεται στο περιθώριο της ζωής, η αγάπη του Κυρίου απλώνεται σ΄ ένα εύρος που δεν μάς επιτρέπει να αφήνουμε τον εαυτό μας να βυθίζεται στο σκοτάδι της απελπισίας. Αντίθετα, η εκζήτηση της χάρης του Θεού, ανοίγει τους ορίζοντες της ελπίδας και της χαράς και μεταβάλλεται σε οδοδείκτη αληθινής ζωής. Αυτό έπραξε και ο Ζακχαίος, ο οποίος, ζητούσε μετά μανίας να ιδεί τον Ιησού. Γιατί ακριβώς γνώριζε ότι μόνο η αγάπη του προσφέρει την αληθινή σωτηρία.
Η πορεία διά μέσου της μετάνοιας καταξιώνει τον άνθρωπο σε πνευματικές κορυφογραμμές. Ακριβώς, σ΄ αυτή τη χρονική στιγμή η Εκκλησία προβάλλοντας το παράδειγμα του Ζακχαίου, στέλνει το πιο ισχυρό μήνυμα στον άνθρωπο. Όσο και αν έχει πέσει στη ζωή του, όσο και αν βιώνει την τραγική οδύνη στο χώρο της αμαρτίας, όσο κι αν βρίσκεται στο περιθώριο της ζωής, η αγάπη του Κυρίου απλώνεται σ΄ ένα εύρος που δεν μάς επιτρέπει να αφήνουμε τον εαυτό μας να βυθίζεται στο σκοτάδι της απελπισίας. Αντίθετα, η εκζήτηση της χάρης του Θεού, ανοίγει τους ορίζοντες της ελπίδας και της χαράς και μεταβάλλεται σε οδοδείκτη αληθινής ζωής. Αυτό έπραξε και ο Ζακχαίος, ο οποίος, ζητούσε μετά μανίας να ιδεί τον Ιησού. Γιατί ακριβώς γνώριζε ότι μόνο η αγάπη του προσφέρει την αληθινή σωτηρία.
Το ισχυρό παράδειγμα
Γιατί όμως η
Εκκλησία επιμένει να προβάλλει ως παράδειγμα την περίπτωση του Ζακχαίου;
Είναι ακριβώς μέσα απ΄ αυτό που αποκρυπτογραφούνται μηνύματα ουράνιας
ακτινοβολίας και αιώνιας εμβέλειας. Ο Ζακχαίος, δεν ήταν από τους
ανθρώπους, απέναντι στον οποίο οι υπόλοιποι συνάνθρωποί του έτρεφαν
εκτίμηση και σεβασμό. Χρησιμοποιούσε κάθε είδος αδικίας, εκμετάλλευσης,
καταπίεσης, απάτης. Ήταν ο τύπος του ανθρώπου, ο οποίος κατέκλεβε τους
άλλους και ιδιαίτερα τις χήρες και τα ορφανά. Τους ανθρώπους αυτούς,
όπως ο Ζακχαίος της περικοπής, συνήθως τούς έχουμε ξεγραμμένους αλλά και
καταδικασμένους στην οδό της απώλειας. Και όμως, αυτός ο αμαρτωλός
άνθρωπος, ζητούσε να δει τον Ιησού. Τι ήταν εκείνο που δημιούργησε μέσα
του αυτή την επιθυμία; Οι αδικίες που διέπραττε καθημερινά τον είχαν
χωρίσει τόσο από την αγάπη του Θεού όσο και από τους συνανθρώπους του.
Αυτή η παγερή μοναξιά που βίωνε, όχι μόνο δεν τον οδήγησε στην
απελπισία, αλλά τον βοήθησε να μαζευτεί στον εαυτό του. Άφησε μια ισχυρή
δύναμη που αναδυόταν από τα βάθη της ψυχής του να ενεργοποιηθεί για να
αρχίσει να εισέρχεται στις τροχιές της θείας αγάπης και παρουσίας. Αυτή η
δύναμη είναι η σφραγίδα της «εικόνας του Θεού» στον άνθρωπο. Η εικόνα
του Θεού, όμως, όταν αφήνουμε τον εαυτό μας να κυριεύεται από την
αμαρτία, αμαυρώνεται και αναποδογυρίζεται, με αποτέλεσμα αισθανόμαστε
την οδύνη της απουσίας του Θεού ως μια φοβερή τραγωδία.
Η υπέρβαση
Η υπέρβαση που
αποτόλμησε ο Ζακχαίος με την επιμονή του να επιζητεί να ιδεί τον Ιησού,
βρίσκει την αντιστοιχία της στην κίνηση που καλούμαστε να κάνουμε όλοι
στη ζωή μας. Να αναζητούμε, σε όποια κατάσταση κι αν βρισκόμαστε, το
αρχέτυπό μας, που είναι ο Χριστός. Είναι το πιο ελπιδοφόρο μήνυμα. Όπου
κι αν είμαστε, όσο κι αν έχουμε διολισθήσει στη ζωή, έχουμε τη
δυνατότητα να αναζητήσουμε τον Χριστό και να συναντηθούμε μαζί Του, όπως
τότε ο Ζακχαίος, που δεν δίστασε προκειμένου να επιτύχει τον ευγενή
αυτό του στόχο να «ανέβη επί συκομορέαν». Ο Ζακχαίος δεν πτοείται στα
ανυπέρβλητα εμπόδια που υψώνονται μπροστά του: φυσικά, κοινωνικά και
πνευματικά. Τα πνευματικά αφορούν την αμαρτωλότητά του που τον κρατούσε
σε απόσταση από την αγάπη του Θεού. Τα φυσικά αφορούσαν το ότι ήταν
μικρόσωμος. Τα κοινωνικά ήταν ακόμα πιο έντονα, αφού είχαν να κάνουν με
μια έντονη προκατάληψη και στιγματισμό που απέρρεαν από το επάγγελμα του
τελώνη που ασκούσε στην καθημερινή του ζωή.
Τίποτε όμως από τα
πιο πάνω δεν αναστέλλει την μεγάλη επιθυμία του Ζακχαίου να δει τον
Χριστό. Πλημμύριζε ολόκληρη η ύπαρξή του από χαρά που έβλεπε το Πρόσωπο
του Κυρίου. Η Πατερική σοφία μάς διδάσκει ότι, όποιος θέλγεται από τη
θέα του προσώπου του βρίσκεται σε ανεπτυγμένη πνευματική κατάσταση.
Άλλωστε ο Παράδεισός μας, ο Χριστός, είναι η θέα του Προσώπου Του, που
μάς χαρίζει την ατέλειωτη μακαριότητα. Είναι «ο των εορταζόντων ήχος ο
ακατάπαυστος και η απέραντος ηδονή των καθορόντων τού Σού Προσώπου το
κάλλος το άρρητον».
Αγαπητοί αδελφοί, η
οδός της εκζήτησης της θέας του Προσώπου του Χριστού, είναι η μόνη
ασφαλής στη ζωή μας. Αυτό το δρόμο που ακολούθησε ο Ζακχαίος βάδισαν και
όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας μας, οι οποίοι κοσμούν το ευλογημένο
στερέωμά της. Αυτό έπραξαν και οι Κύρος και Ιωάννης οι Ανάργυροι και ο
όσιος Αρσένιος, ο εν Πάρω, των οποίων τη μνήμη τιμούμε σήμερα. Άλλωστε
και ο ίδιος ο Χριστός όταν λέει «θάρσει τέκνον, θάρσει θύγατερ», μάς
παραπέμεπει στην «εικόνα του Θεού» μέσα μας και την θεϊκή συγγένεια μας
μαζί Του κατά τρόπο που μάς ελκύει πάντοτε στην αναζήτησή Του. Ας μη
διστάσουμε, λοιπόν, μπροστά στην πιο ευλογημένη πρόκληση της ζωής μας. Η
ευκαιρία προσφέρεται σε κάθε ώρα και στιγμή. Επιβάλλεται να την
αδράξουμε και να την καρπωθούμε. Γένοιτο.
Χριστάκης Ευσταθίου, Θεολόγος