Ο όσιος Παΐσιος ως Εσφιγμενίτης και η άποψή του για τους παλαιοημερολογίτες
Εορτάζει σήμερα όλη η Ελλάδα την μνήμη ενός μεγάλου και σύγχρονου αγίου, ο οποίος άγγιξε τις ψυχές των ανθρώπων με τον απλό του λόγο.
Ο όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, κατά κόσμον Αρσένιος Εζνεπίδης, γεννήθηκε το έτος 1924 στα Φάρασα της Καππαδοκίας, όπου βαπτίστηκε με το όνομα Αρσένιος από τον άγιο Αρσένιο τον Καππαδόκη. Ήρθε στην Ελλάδα ως βρέφος με τους πρόσφυγες τής Μικρασιατικής Καταστροφής.
Προσήλθε το 1953 στο Άγιον Όρος για να μονάσει. Πρώτη μονή της μετανοίας του ήταν η Ιερά Μονή Εσφιγμένου, στην οποία έμεινε έως το 1956. Εκεί με ρασοευχή ονομάστηκε Αβέρκιος από τον ηγούμενο Καλλίνικο και του ανατέθηκε το διακόνημα του ξυλουργού.
Κατόπιν, πήγε στην μονή Φιλοθέου, όπου έγινε μικρόσχημος μοναχός με το όνομα Παΐσιος. Για ένα διάστημα ασκήτευσε στην μονή Στομίου Κονίτσης και στο θεοβάδιστο όρος Σινά. Επέστρεψε στο Άγιο Όρος και από το έτος 1979 έως το τέλος της επίγειας ζωής του ασκήτευσε στο κελλί «Παναγούδα» της μονής Κουτλουμουσίου.
Κοιμήθηκε οσιακά το 1994, ενώ το έτος 2015, ύστερα και από πάνδημο αίτημα, κατατάχθηκε επισήμως στο αγιολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
Ο όσιος Παΐσιος διέμεινε στην μονή Εσφιγμένου χρονικά πολύ νωρίτερα από την εποχή που μέλη εξωεκκλησιαστικής «παλαιοημερολογιτικής» σέκτας κατέλαβαν δολίως το κεντρικό κτήριό της.
Η συντριπτική πλειοψηφία των ορθοδόξων χριστιανών της Ελλάδος και του εξωτερικού σέβονται και τιμούν τον όσιο Παϊσιο. Αντιθέτως, οι καταληψίες του κεντρικού κτηρίου της μονής σε δημόσιες ομιλίες τους υβρίζουν το πρόσωπο του οσίου, βλασφημώντας με αυτό τον τρόπο την Αγία Τριάδα, από την οποία προέρχεται η θεία χάρις κάθε αγίου.
Η στάση τους απέναντι στον όσιο Παϊσιο ακολουθεί την αντίληψή τους, ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία, στην οποία ανήκει το 97% των Ελλήνων χριστιανών, δεν έχει έγκυρα μυστήρια. Έτσι, προτείνουν σε προσκυνητές του Αγίου Όρους ακόμη και να «ξαναβαπτιστούν» εντός της κατάληψης!
Ο όσιος Παϊσιος είχε ξεκάθαρη θέση ενάντια στον φονταμενταλιστικό ζηλωτισμό-παλαιοημερολογιτισμό
Ο όσιος λυπόταν για τις παρατάξεις των παλαιοημερολογιτών που είναι ξεκομμένες σαν τα κλήματα από την Άμπελο και δεν έχουν κοινωνία με τα Ορθόδοξα Πατριαρχεία και τις κατά τόπους αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Ο όσιος έλεγε χαρακτηριστικά:
«Και εμείς βέβαια εδώ στο Άγιον Όρος με το παλιό ημερολόγιο πάμε. Αλλά είναι άλλη περίπτωση. Είμαστε ενωμένοι με την Εκκλησία, με όλα τα Πατριαρχεία, και μ' αυτά που έχουν το νέο ημερολόγιο και μ' αυτά που έχουν το παλιό ημερολόγιο. Αναγνωρίζουμε τα μυστήριά τους και αυτοί τα δικά μας. Οι ιερείς τους συλλειτουργούν με τους ιερείς μας.
Ενώ αυτοί οι καημένοι (δηλ. οι «παλαιοημερολογίτες») ξεκόπηκαν. Οι περισσότεροι και ευλάβεια έχουν και ακρίβεια και αγωνιστικότητα και ζήλο Θεού. Μόνο που είναι αδιάκριτος, «ου κατ' επίγνωσιν». Άλλοι από απλότητα, άλλοι από αμάθεια, άλλοι από εγωισμό παρασύρθηκαν. Θεώρησαν τις 13 μέρες θέμα δογματικό και όλους εμάς πλανεμένους και έφυγαν από την Εκκλησία. Δεν έχουν κοινωνία ούτε με τα Πατριαρχεία και τις Εκκλησίες που πάνε με το νέο, αλλά ούτε και με τα Πατριαρχεία και τις Εκκλησίες που πάνε με το παλιό, γιατί δήθεν μολύνθηκαν από την επικοινωνία με τους νεοημερολογίτες.».
Είναι, όντως, λυπηρό το γεγονός να ζούμε μέσα στην χάρη του άχρονου Θεού και να καταφέρουμε εμείς οι άνθρωποι να μετατρέψουμε ένα εργαλείο, που είναι η μέτρηση του χρόνου, σε μέσο διαχωρισμού των χριστιανών.
Οι άγιοι της Εκκλησίας μας, οι παλαιότεροι και οι σύγχρονοι, όπως ο όσιος Παΐσιος, μας δίδαξαν πίστη στον Θεό, ταπεινό και αγωνιστικό φρόνημα, εντός, όμως, της Εκκλησίας, ενότητα, μακριά από σχίσματα και σκάνδαλα.
Η χάρη του οσίου Παϊσίου ας σκέπει κάθε χριστιανό και ας μεσιτεύει στον Πανάγαθο Θεό για την ενότητα όλων και τον φωτισμό μας, ώστε να βρούμε τον ασφαλή δρόμο της σωτηρίας μας!
Ιερά Μονή Εσφιγμένου
Άγιον Όρος