16/3/12

Tελετή Βράβευσης των μαθητών, που διακρίθηκαν στον E’ Παγκύπριο Μαθητικό Διαγωνισμό
Την Παρασκευή, 16 Μαρτίου 2012 και ώρα 10.00’ π.μ., πραγματοποιήθηκε στο Μεγάλο Συνοδικό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου η Τελετή Βράβευσης των μαθητών, που διακρίθηκαν στο E’ Παγκύπριο Μαθητικό Διαγωνισμό.



Ως γνωστό, ο διαγωνισμός αυτός προκηρύχθηκε από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, και διεξήχθηκε σε όλα τα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης.

Θέμα του Διαγωνισμού, στον οποίο έλαβε μέρος μεγάλος αριθμός μαθητών, ήταν: «Νέοι και εξαρτήσεις. Η συμβολή της Εκκλησίας στην πρόληψη και αντιμετώπιση του προβλήματος».

Η βράβευση των μαθητών έγινε από την Α. Μ. τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ. κ. Χρυσόστομο και τον έντιμο Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργο Δημοσθένους.

Στην Τελετή Βράβευσης παρέστησαν, επίσης, αξιωματούχοι του Υπουργείου Παιδείας, οι Διευθυντές των σχολείων, γονείς και εκπαιδευτικοί.

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,
14 Μαρτίου 2012.

*************************************

Προσφώνηση Μακαριvτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου
κ. κ. Χρυσοστόμου Β΄
κατά την τελετή λήξης
του Ε΄Παγκύπριου Μαθητικού Διαγωνισμού

Όπως είναι γνωστό στην εποχή μας οι κίνδυνοι που απειλούν τους νέους μας έχουν υπερβολικά αυξηθεί. Ένας απ’αυτούς είναι και ο εθισμός. Οι εξαρτήσεις δηλαδή από επιβλαβείς συνήθειες που σε ακραίες περιπτώσεις καθίστανται εμπόδια που παρεμβαίνουν στην απρόσκοπτη πορεία τους και γίνονται τροχοπέδη στην οικοδόμηση της προσωπικότητάς τους.

Στα αντικείμενα εθισμού περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τεχνολογικά αγαθά των οποίων η σωστή χρήση προάγει την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, ενώ αντίθετα η παράχρηση οδηγεί σε ακρότητες επικίνδυνες και ζημιογόνες. Ανάμεσα, λοιπόν, σ’αυτά συγκαταλέγεται το διαδίκτυο και ο μέσω αυτού απέραντος ιστότοπος του κυβερνοχώρου, οι τηλεοπτικοί δέκτες με τα δορυφορικά κανάλια τους και τα ελκυστικά θεάματα που προσφέρουν, τα κινητά τηλέφωνα με τις πάμπολλες τεχνικές προδιαγραφές τους. Προπαντός όμως και κυρίως θα πρέπει να σημειώσω και τις εξαρτήσεις που δημιουργεί το τσιγάρο, το ποτό καθώς και κάθε είδους ναρκωτική ουσία.

Οι ραγδαίες κοινωνικές αλλαγές που έχουν επέλθει στον τόπο μας, η αύξηση του πληθυσμού στα μεγάλα αστικά κέντρα και η συνακόλουθη μοναξιά που βιώνει το νεαρό άτομο μέσα σ’αυτά, ο υπερακαταναλωτισμός, ο έντονος ανταγωνισμός, συνιστούν παράγοντες που πυροδοτούν το φαινόμενο. Παράλληλα ο πειραματισμός στη διάρκεια της εφηβείας, η περιέργεια, ο μιμητισμός, η άγνοια, η αντίδραση στον έλεγχο, η ανεξέλεγκτη προσβασιμότητα σε κάθε είδους πληροφορία, καθιστούν το άτομο ευαίσθητο και ευάλωτο στις εξαρτήσεις. Μερίδιο όμως ευθύνης γι’αυτές αναλαμβάνουν και οι γονείς, οι οποίοι για διάφορους λόγους δεν μπορούν να ασκήσουν αποτελεσματικό έλεγχο στα παιδιά τους ή δεν καταφέρνουν να δημιουργήσουν γέφυρες επικοινωνίας με αυτά. Τούτο βέβαια δεν απαλλάσει από ευθύνες και κάποια παιδιά που παρά την επιμελημένη αγωγή της οποίας τυγχάνουν, εναγκαλίζονται τις εξαρτήσεις και παραμένουν σ’αυτές.

Η Εκκλησία μέσα στη μακραίωνη πορεία της έθεσε ως σταθερή πυξίδα πλεύσης του πιστού ανθρώπου το λόγο του ευαγγελίου «Υμείς επ’ ελευθερία εκλήθητε». Θεωρεί επομένως ότι η καταξίωση της ελευθερίας είναι το μεγάλο στοίχημα που θα πρέπει ο άνθρωπος να κερδίζει, καθώς αναπτύσσεται ηλικιακά. Προς την κατεύθυνση αυτή κινούμενη προσφέρει, μέσα από τη δική της χριστοκεντρική αγωγή, κάθε είδους μέσο προς επιτυχία αυτού του στόχου. Σ’αυτό περιλαμβάνεται η τέλεση της Θείας Λειτουργίας, η Κατήχηση, ο θεσμός της πνευματικής πατρότητας που ασκείται μέσω της εξομολογήσεως, καθώς επίσης και η βίωση των υπολοίπων μυστηρίων, που αποτελούν το σταθερό έρεισμα πάνω στο οποίο οικοδομείται η καινή εν Χριστώ ζωή. Επιπρόσθετα επενδύει ελπίδες και στη μικρή κατ’ οίκον εκκλησία που είναι η οικογένεια, η στήριξη της οποίας επιδιώκεται μέσω διαφόρων εκδηλώσεων, όπως είναι οι συναντήσεις των Σχολών Γονέων που οργανώνουν τα γραφεία Εκκλησιαστικής Διακονίας των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας μας.

Βεβαίως σημαντικός εταίρος στην προσπάθεια αυτή είναι και η οργανωμένη εκπαίδευση, της οποίας ο ρόλος είναι όχι μόνο μορφωτικός αλλά και παιδευτικός. Αυτή μέσω των διαφόρων προγραμμάτων της υποβοηθεί τους νέους μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιούν τον κίνδυνο των εξαρτήσεων και να τον αποφεύγουν συνειδητά. Με την ευκαιρία αυτή απευθύνομαι στον Υπουργό Παιδείας και τον καλώ να μεριμνήσει ώστε να διατηρηθεί ο ανθρωπιστικός χαρακτήρας της παιδείας, η οποία θα διαμορφώσει το νέο άνθρωπο ως προσωπικότητα και θα τον προετοιμάσει σωστά ως μέλος της κοινωνίας, έτοιμο να προσφέρει αγαθές υπηρεσίες σ’αυτήν. Και ακόμη μέσω των διαφόρων μαθημάτων καθώς και των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας να εμπλουτίσει την πληροφόρηση και να ενισχύσει τους μαθητές ώστε να αποφεύγουν κάθε είδους εθισμό.

Βέβαια το πρόβλημα πρέπει να απασχολήσει και την ευρύτερη κοινωνία. Η αντιμετώπισή του απαιτεί τη συστράτευση όλων. Και των εξειδικευμένων υπηρεσιών, και του οργανωμένων γονιών και του Σχολείου και της Εκκλησίας. Και μάλιστα η στάση έναντι των νέων που έχουν παγιδευτεί, επιβάλλει προσεγγίσεις που δεν πρέπει να περιορίζονται μόνο στην κατασταλτική πολιτική, αλλά να εξακτινώνονται στην έγκυρη γνώση, στη σοφή πρόληψη, στην έγκαιρη ευαισθητοποίηση.

Και τώρα αγαπητά μου παιδιά, στρέφομαι προς εσάς. Πρώτα για να σας συγχαρώ για τη διάκριση που πετύχατε στον Πέμπτο αυτό Παγκύπριο Μαθητικό Διαγωνισμό μέσω των εργασιών σας. Σας εύχομαι να κερδίζετε πάντα τέτοιες διακρίσεις. Παράλληλα απευθύνω εγκάρδιες ευχές σε όλα τα παιδιά που συνταξίδευσαν μαζί σας θέλοντας να δοκιμάσουν το όμορφο ταξίδι της ανακάλυψης της γνώσης μέσω του διαγωνισμού αυτού. Σας εύχομαι να είστε προσεκτικοί και νουνεχείς. Να αποφεύγετε τις σειρήνες των όποιων εξαρτήσεων. Να αποκτάτε αντιστάσεις. Να βάλετε στο λεξιλόγιό σας το «όχι», αρνούμενοι τις προκλήσεις που ισοπεδώνουν.

Περαίνοντας ευχαριστώ τον καθ’ύλην αρμόδιο Υπουργό για την εδώ παρουσία του καθώς επίσης και για τη συνεργασία του Υπουργείου του για τη διεκπεραίωση του Πέμπτου αυτού Παγκύπριου Μαθητικού Διαγωνισμού.

Ιερά Αρχιεπισκοπή
16 Μαρτίου 2012.