Η Εκκλησία, την 1η
Ιανουαρίου, επιτελεί ανάμνηση της περιτομής του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού
και τιμά τη μνήμη του Μεγάλου Βασιλείου, Μητροπολίτου Καισαρείας της
Καππαδοκίας.
Ο μωσαϊκός νόμος απαιτούσε την
περιτομή των αρσενικών παιδιών, που πραγματοποιήτο κατά την όγδοη ημέρα
από τη γέννηση, ημέρα ονοματοδοσίας του παιδιού. Η περιτομή των Ιουδαίων
σήμαινε την πίστη και αφοσίωση στο Θεό.
Ο Ιησούς, αφού γεννήθηκε με τον
Παλαιό Νόμο, έπρεπε να υποβληθεί σε περιτομή, όπως όμως ομολογεί ο Απ.
Παύλος, με τον ερχομό του Χριστού στη γη, ούτε περιτομή ισχύει ούτε το
αντίθετό της, ακροβυστία, αλλά καινή κτίσις, αφού τα πάντα ανανεώνονται
και τελειοποιούνται με την Ενανθρώπησή Του. Η εορτή της περιτομής
θεωρείται δεσποτική εορτή, εντούτοις έχει επισκιαστεί από την εορτή του
Μεγάλου Βασιλείου.
Ο Mέγας Βασίλειος, Πατέρας και
Διδάσκαλος της Εκκλησίας γεννήθηκε το 330 μ.Χ., στη Νεοκαισάρεια του
Πόντου στο χωριό Άννησα και μεγάλωσε στην Καισάρεια της Καππαδοκίας. Οι
γονείς του Βασίλειος και Εμμέλεια, αν και ευγενείς και πλούσιοι, είχαν
ακμαιότατο χριστιανικό φρόνημα. Αυτοί μάλιστα έθεσαν και τις πρώτες -
πνευματικές βάσεις του Αγίου.
Με εφόδιο αυτή τη χριστιανική
ανατροφή, ο Βασίλειος άρχισε μια καταπληκτική ανοδική πνευματική πορεία.
Εύστροφος, και με καλό μνημονικό, γνώρισε τις επιστήμες της εποχής του
και προπάντων κατέκτησε τη θεία θεωρία του Ευαγγελίου, που την έθεσε σε
εφαρμογή στην αυστηρή ασκητική ζωή του.
Σπούδασε στην Καισαρεία, στην
Κωνσταντινούπολη και στην Αθήνα, φιλοσοφία, ρητορική, γραμματική,
αστρονομία και ιατρική, έχοντας συμφοιτητές του τον Γρηγόριο τον
Ναζιανζηνό (τον θεολόγο) και τον Ιουλιανό τον Παραβάτη.
Επιστρέφοντας από την Αθήνα στην
Καισαρεία δίδασκε την ρητορική τέχνη. Αποφάσισε όμως, να ακολουθήσει τη
μοναχική ζωή και γι' αυτό πήγε στα ονομαστά κέντρα του ασκητισμού, για
να διδαχθεί το Μοναχισμό. Όταν επέστρεψε, αποσύρθηκε σε Ασκητήριο
πλησίον του Ίρη ποταμού στον Πόντο. Χειροτονήθηκε διάκονος, πρεσβύτερος
και τέλος επίσκοπος Καισαρείας, υπερασπιζόμενος την Ορθοδοξία εναντίον
του Αρειανισμού, των Ευνομιανών και των Πνευματομάχων. Δεν ήταν, μόνο
σπουδαίος θεολόγος της ορθόδοξης θεολογίας, αλλά ταυτόχρονα και η
ζωντανή εικόνα της βιωματικής θεολογίας, αφού έκτισε τη «Βασιλειάδα»,
εφάμιλλο των πιο σύγxρονων συγκροτημάτων κοινωνικής πρόνοιας. Αποτελείτο
από διάφορα συγκροτήματα με ευαγή Ιδρύματα, φτωχοκομεία, ορφανοτροφεία,
γηροκομεία και νοσοκομείο, ακόμη και κατοικίες για τους εργαζόμενους.
Με πλούσιο συγγραφικό έργο ο Βασίλειος δικαίως θεωρείται μέγας, γιατί
θεμελίωσε την ορθοδοξία, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Α΄ Οικ. Συνόδου,
στη Νίκαια το 325, και προετοίμασε την σύγκλιση της Β΄ Οικ Συνόδου στην
Κ/πολη το 381. Τόσο με το λόγο όσο και με τα έργα του απέδειξε το
αυθεντικό ορθόδοξο φρόνημα.
Εκοιμήθη, μετά από πολλές δοκιμασίες
και ασθένειες την 31η Δεκεμβρίου το 378 και εκηδεύθηκε στην Καισάρεια
την 1η Ιανουαρίου το 379.
Σήμερα, επίσης, η Εκκλησία μαζί με τον Μέγα Βασίλειο, τιμά και τη μνήμη της μητέρας του Αγίας Εμμέλειας.
Αγαπητοί επισκέπτες της ιστοσελίδας μας,
Σήμερα 1η του νέου έτους, μία ακόμη ευκαιρία-σταθμός ανασύνταξης των πνευματικών μας δυνάμεων, με περισσότερη αγάπη, υγεία, τιμιότητα, εργατικότητα, αλληλεγγύη και αγωνιστικότητα για την ελευθερία της πατρίδας μας και επικράτηση της ειρήνης σε κάθε σημείο της γης.
Σήμερα 1η του νέου έτους, μία ακόμη ευκαιρία-σταθμός ανασύνταξης των πνευματικών μας δυνάμεων, με περισσότερη αγάπη, υγεία, τιμιότητα, εργατικότητα, αλληλεγγύη και αγωνιστικότητα για την ελευθερία της πατρίδας μας και επικράτηση της ειρήνης σε κάθε σημείο της γης.
Καλή και ευλογημένη η νέα χρονιά 2014!
ο Επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριος