27/8/15

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες - Κηρύγματα

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες - Κηρύγματα 28 - 30 Αυγούστου 2015. Κυριακή ΙΓ΄ Ματθαίου


O Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος, την Παρασκευή, 28 Αυγούστου 2015, το εσπέρας, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Τιμίου Προδρόμου στη Λευκωσία.
Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος το Εσπέρας της Παρασκευής, 28 Αυγούστου 2015, θα χοροστατήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέου στο Πλατύ Αγλαντζιάς, όπου φυλάσσεται και η θαυματουργός εικόνα του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστού από την Ενορία Τιμίου Προδρόμου Άσσιας. Στον Εσπερινό θα παραστούν και θα εορτάσουν την μνήμη του Τιμίου Προδρόμου και οι εκτοπισμένοι της κωμοπόλεως  Άσσιας. Το Σάββατο, 29 Αυγούστου 2015, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Τιμίου Προδρόμου Δρομολαξιάς. Την Κυριακή, 30 Αυγούστου 2015, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αγίου Λαζάρου στη Λάρνακα, όπου θα εορτάσουν οι εκτοπισμένοι της Κοντέας τη μνήμη του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Μάμαντος του Θαυματουργού, στον οποίο είναι αφιερωμένος παλαιός ενοριακός ναός της Κοντέας. Eκ μέρους της Α. Μ. του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. κ. Χρυσοστόμου, μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ο Πρόεδρος της Εκκλησιαστικής Επιτροπής Αγίου Χαραλάμπους Κοντέας Επίσκοπος Μεσαορίας, σε σύντομη τελετή θα τιμήσει το τελευταίο ιερέα της Κοινότητας, π. Αναστάσιο Φραγκίσκο. Το Εσπέρας της Κυριακής θα χοροστατήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στο Συνοικισμό Στροβόλου III, όπου θα εορτάσουν την Παναγία των Παίδων οι εκτοπισμένοι από το Έξω Μετόχι.

Ο Πανοσιολογιώτατος Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Αποστόλου Βαρνάβα Αρχιμανδρίτης Ιωάννης την Κυριακή, 30 Αυγούστου 2015, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου (Μετόχιον Ιεράς Μονής Αποστόλου Βαρνάβα) στη Λευκωσία.
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,
25 Αυγούστου 2015.

*******************************************
ΚΥΡΙΑΚΗ 30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2015 – ΙΓ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(Ματθ. κα’ 33-42)                                    (Α΄ Κορ. ιστ΄ 13-24)

Αμπελώνας ουράνιας ακτινοβολίας
«Άνθρωπός τις ην οικοδεσπότης, όστις εφύτευσεν αμπελώναν και φραγμόν αυτώ περιέθηκε»
Φύτεψε ένα αμπέλι ο οικοδεσπότης και γύρω του τοποθέτησε ένα φράκτη. Όταν ήλθε ο καιρός της συγκομιδής, οι γεωργοί κακοποίησαν τους απεσταλμένους του οικοδεσπότη και μάλιστα δεν δίστασαν να φονεύσουν ακόμα και τον υιό του. Αυτή είναι η εικόνα που ξεδιπλώνει σήμερα μπροστά μας η Εκκλησία με την παραβολή του Ευαγγελίου. Πραγματικά, μέσα από το βαθυστόχαστο περιεχόμενό της, φαίνεται η χωρίς όρια αχαριστία και η σκληροκαρδία που εκδηλώνεται από τους ανθρώπους, αλλά συνάμα και η απέραντη αγάπη του Θεού, στον ωκεανό της οποίας μπορεί να κολυμπά η κάθε ανθρώπινη ύπαρξη.
Η πατερική ερμηνεία
Ο ιερός Χρυσόστομος αναλύοντας τη συγκεκριμένη παραβολή σημειώνει ότι μετά την έξοδο από την Αίγυπτο ο Θεός έδωσε νόμο στους Ισραηλίτες. Ο νόμος αυτός είναι ο φράκτης στον οποίο αναφέρεται το Ευαγγέλιο και προσφέρθηκε στο λαό για να τον προφυλάξει από την πλάνη και την αποστασία. Βέβαια, ο φράκτης δεν ήταν μόνο για την Παλαιά Διαθήκη αλλά υπάρχει και στην Καινή.
Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής επισημαίνει ότι ο Θεός για να χειραγωγήσει τον άνθρωπο στην πνευματική ζωή, έδωσε τρεις νόμους: το φυσικό (τη συνείδηση), το γραπτό που δόθηκε στον Μωϋσή, και τον ευαγγελικό που είναι ο νόμος της Χάριτος. Μετά την πτώση όμως ο άνθρωπος σκοτίσθηκε φοβερά με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να διακρίνει το θέλημα του Θεού. Γι’ αυτό, ο Θεός μέσα από την αγάπη του έδωσε το νόμο Του για να βοηθήσει τον άνθρωπο να βρίσκεται σε διαρκή κοινωνία μαζί Του και να τον προφυλάσσει από τις πλάνες και το ψεύδος.
Στην παραβολή φαίνεται ότι οι γεωργοί του αμπελώνα σκότωσαν πρώτα τους απεσταλμένους και ύστερα τον υιό του οικοδεσπότη. Εδώ βλέπουμε όλη την ιστορία των Ιουδαίων, οι οποίοι όχι μόνο φόνευσαν και εδίωξαν τους προφήτες, αλλά σταύρωσαν και τον Υιό του Θεού. Με τον ίδιο τρόπο βλέπουμε να εκδηλώνεται παρόμοια συμπεριφορά και σε όλους τους αγίους που κοσμούν την Εκκλησία του Χριστού, οι οποίοι διώχθηκαν μέχρι θανάτου.
Απεσταλμένοι όμως του Θεού που μας καθοδηγούν για να τηρούμε το θέλημά Του είναι και οι ιερείς και γενικά οι ποιμένες της Εκκλησίας που εργάζονται με την ευλογία του Επισκόπου που είναι εις τύπον και τόπον Χριστού. Έτσι στους πνευματικούς πατέρες της Εκκλησίας θα πρέπει να καταφεύγουμε για να μας κατευθύνουν στο άγιο θέλημα του Κυρίου και ποτέ να μην αφήνουμε τον εαυτό μας να συμπεριφέρεται όπως την περίπτωση των κακών εκείνων γεωργών που καταδίωξαν τους απεσταλμένους του Θεού. Όπως φαίνεται μέσα από την διήγηση, ο Θεός απέσυρε την χάρη του από τον Ισραηλιτικό λαό, διότι απεδείχθη ανάξιος της μεγάλης κληρονομιάς που του πρόσφερε. Αυτή την κληρονομιά χάρισε στην Εκκλησία και σε όσους είναι ενωμένοι με το Σώμα του Χριστού.
Αγαπητοί αδελφοί, είναι σημαντικό να διαφυλάσσουμε στη ζωή μας τη μεγάλη κληρονομιά που μας προσφέρει ο Θεός με τη χάρη Του και να το εκφράζουμε αυτό με την αγάπη, η οποία θα πρέπει να λειτουργεί στη βάση της αντιπροσφοράς. Αυτή ακριβώς την πορεία μπορούμε να ακολουθήσουμε μέσα στο χώρο της Εκκλησίας που ανοίγει τους ορίζοντες της αυθεντικής πνευματικής ζωής. Στο χώρο αυτό διαφυλάσσεται ανόθευτη η αλήθεια της πίστεως, την οποία οι αγωνιστές και όλες οι άγιες μορφές διαφυλάσσουν με το ευλογημένο παράδειγμά τους. Για να το επιτύχουμε χρειάζεται διαρκής αγώνας και μετάνοια και κυρίως μεγάλη προσοχή για να μην καταντήσουμε όπως τους κακούς γεωργούς και να απολέσουμε τη Θεία Χάρη ως δυνατότητα ζωής και σωτηρίας.
Χριστάκης Ευσταθίου, Θεολόγος.