16/10/13


Συνήλθε σήμερα Τετάρτη, 16 Οκτωβρίου 2013, στη δεύτερη Τακτική Συνεδρία η Ιερά Συνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, στην Αίθουσα Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.



Μετά την προσευχή ανεγνώσθη ο Κατάλογος των συμμετεχόντων Ιεραρχών και διεπιστώθη η απουσία των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Μεγάρων και Σαλαμίνος κ. Βαρθολομαίου, Ιωαννίνων κ. Θεοκλήτου, Περιστερίου κ. Χρυσοστόμου, Κεφαλληνίας κ. Σπυρίδωνος, Κίτρους και Κατερίνης κ. Αγαθονίκου και Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα, οι οποίοι απουσίασαν αιτιολογημένα.
Κατόπιν επικυρώθηκαν τα Πρακτικά της χθεσινής Συνεδρίας.

Ακολούθησε η επεξεργασία του κεντρικού θέματος της Τακτικής Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας με τον γενικό τίτλο : «Ο Θεσμός της Οικογενείας». Πρώτος ανέγνωσε την εισήγηση του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίας, με θέμα: «Θεολογική και ανθρωπολογική θεώρησις του θεσμού της οικογενείας». Ο Σεβασμιώτατος μεταξύ άλλων ανεφερε :
«1. Ἡ οικογένεια συνδέεται με τον γάμο από τον οποίο προέρχεται. Ο γάμος εδημιουργήθη "απ ἀρ­χῆς" (Ματθ. 19, 4) από τον Θεόν στον Παράδεισο. Αν δεν αμάρταναν οι πρωτόπλαστοι, θα επολλαπλασιάζοντο κατ ἄλ­λον τρόπο.
2. Ἡ πτώση των πρωτοπλάστων έφερε διαταραχή στη σχέση τους, χάθηκε το μεταξύ τους αρμονικό και αρχίζουν δράματα στην οικογένεια των ανθρώπων· ο άνδρας γίνεται εξουσιαστής ("βαάλ") της γυναίκας. Η μονογαμία γίνεται πολυγαμία, η οποία φέρει δύο συστήματα, το ανδροκρατικό (ο άνδρας παίρνει πολλές γυναίκες) και το γυναικοκρατικό η γυναίκα παίρνει πολλούς άνδρες).
3. Ἡ Παλαιά Διαθήκη ανεβάζει από την πτώση αυτή, την σχέση του ανδρογύνου με την υψηλή της διδασκαλία :
Θεσπίζεται κάποια ιερή τελετή κατά την σύναψη του Γάμου (Ιεζ. 16, 8.59 εξ., Μαλαχ. 2, 14, Παροιμ. 2, 17).
Ανυψώνει τη θέση της γυναίκας από την ταπεινή και δουλική κατάστασή της (Παροιμ. 31, 10-12).
Με την εικόνα του γάμου εκφράζεται η στενή σχέση του Θεού με τον λαό του (Προφήτης Ωσηέ).
Το χωρίον του Μαλαχία 2, 14.15, θέτει ως σκοπό του γάμου την αγάπη των συζύγων, την κοινωνία του βίου τους, την συντροφικότητα και την αλληλοσυμπλήρωση, αντίθετα προς τους συγχρόνους του Προφήτου Ισραηλίτας, που έθεταν την τεκνογονία ως μοναδικό σκοπό του γάμου. Έτσι εγκατέλειπαν την γυναίκα τους μετά την απόκτηση τέκνων. Όμως το χριστιανικό ανδρόγυνο δεν πρέπει με ελαφρά την συνείδηση να αποσυνδέει την τεκνογονία από τον γάμο.
4. Γε­νικά, η βασική αρχή που πρέπει να ρυθμίζει την σχέση ανδρός και γυναικός είναι αυτή. Η γαμική σχέση του άνδρα και της γυναίκας μόνο με το μυστήριο του γάμου είναι ευλογημένη, ενώ έξω από αυτό συνιστά αμαρτία, η οποία κωλύει από την κοινωνία των Αχράντων Μυστηρίων.
Πρός την αρχήν αυτήν αντίθετοι είναι :
Οι προγαμιαίες σχέσεις των νέων, ο πολιτικός γάμος και οι ελεύθερες συμβιώσεις μεταξύ ορθοδόξων και αλλοθρήσκων.
5. Διά το υπάρχον οικονομικό πρόβλημα, το οποίο φέρει ταραχή και διενέξεις στην σημερινή οικογένεια, η Εκκλησία πέραν της απαραιτήτου φιλανθρωπικής βοηθείας δια της παροχής τροφίμων και χρημάτων στους έχοντες ανάγκη, φροντίζει να τονώσει την ψυχή του λαού της με την πίστη και την ελπίδα στον Θεό».
Στη συνέχεια ανέγνωσε την εισήγηση του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, με θέμα : «Ο ρόλος της οικογενείας στη σύγχρονη εποχή». Ο Σεβασμιώτατος στην εισήγησή του τόνισε :
«1. Ἡ οικογένεια αποτελεί τον βασικότερο βιοκοινωνικό θεσμό, ο οποίος επηρεάζεται από το κοινωνικό γίγνεσθαι και με τη σειρά του το επηρεάζει.
2. Ἡ "εποχή" μας, ως το συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, στο οποίο ζει η οικογένεια, έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά :
Η υλιστική ιδεολογία,που ονομάζεται "αγορά" είναι η νέα θεότης, η οποία φαίνεται να προδίδει τον λάτρη της άνθρωπο.
Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν αντιμετωπίζεται ως ξεχωριστό και ανεπανάληπτο πρόσωπο, αλλ ὡς μέλος μιας ανώνυμης μάζας. Η μάζα παράγει εύχρηστους, αλλά "μικρούς" ανθρώπους.
Η μεγάλη τεχνολογική ανάπτυξη και επιστημονική πρόοδος και ταυτόχρονα η παραθεώρηση, μέχρι σημείου περιφρονήσεως, των παραδοσιακών αξιών και θεσμών.
3. Ἡ οικογένεια (οίκος + γένος) δεν μένει αναλλοίωτη στο χρόνο. Έλαβε πολλές μορφές στο παρελθόν και το παρόν. Γνωρίστηκε ως εκτεταμένη, πολυγαμική, ενώ εσχάτως εμφανίζεται ως πυρηνική η συζυγική, μονογονεϊκή, ανασυγκροτημένη, χωλή και αντ αὐ­τῆς προτιμώνται από αρκετούς οι ελεύθερες διαφόρων τύπων συμβιώσεις.
Στήν εποχή μας δύσκολα αποφασίζουν οι άνθρωποι το γάμο, λόγω του υλιστικού τρόπου ζωής, αλλά και για αντικειμενικές δυσκολίες, ενώ επιστρατεύονται και άλλοι δευτερεύοντες λόγοι. Εύκολα, όμως, προχωρούν στο διαζύγιο. Ωστόσο, ευτυχώς, δεν είναι λίγοι και όσοι προχωρούν σε γάμου κοινωνία, με ωριμότητα, πίστη και αγωνιστική διάθεση. Δεν πρέπει να αποσιωποιηθεί και η συρρίκνωση της οικογένειας και το έντονο δημογραφικό πρόβλημα, το οποίο οφείλεται σε αντικειμενικές δυσκολίες, αλλά και στην έκλυση των ηθών και στην προώθηση ζωής χωρίς παιδιά και προτείνεται η αναβολή του γάμου και η έκτρωση, για την απαλλαγή από μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη.
4. Ἡ ποιμαντική φροντίδα της οικογένειας θεωρείται αυτονόητη εκκλησιαστική διακονία, η οποία επιτελείται σε Συνοδικό, Μητροπολιτικό και  Ενοριακό επίπεδο και αγκαλιάζει τις πνευματικές αλλά και υλικές ανάγκες της (Σχολές προετοιμασίας των υποψηφίων για γάμο, Σχολές Γονέων, Συμβουλευτικοί Σταθμοί, Κέντρα Στηρίξεως Οικογένειας, Βιωματικές ομάδες, Συνέδρια, ομιλίες, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, νεανικές συναντήσεις και συντροφιές, Κατασκηνώσεις, προσωπική συμβουλευτική και στο ι. Μυστήριο της Εξομολογήσεως, στήριξη πολυτέκνων, αγάμων μητέρων και παντός είδους υλικά βοηθήματα), ενώ απαιτείται περισσότερη άσκηση και προσευχή και φυσικά εντονότερη προσπάθεια σε όλους τους τομείς και κυρίως στην κατάρτιση στελεχών προς αυτήν την κατεύθυνση».

Ακολούθησε διάλογος επί των δύο Εισηγήσεων και τοποθετήθηκαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Ξάνθης κ. Παντελεήμων, Φιλίππων κ. Προκόπιος, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος, Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, Καρυστίας κ. Σεραφείμ, Λαγκαδά κ. Ιωάννης και Ηλείας κ. Γερμανός

Η Ιερά Συνοδος της Ιεραρχίας θα συνεχίσει τις εργασίες Της αύριο το πρωί.

Η Επιτροπή Τυπου
της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.